The Road to Graceland - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Marcel Knoester - WaarBenJij.nu The Road to Graceland - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Marcel Knoester - WaarBenJij.nu

The Road to Graceland

Door: Knoes

Blijf op de hoogte en volg Marcel

19 Maart 2015 | Verenigde Staten, Memphis

>> Blog Soundtrack || Suspicious Minds (Live) - Elvis Presley

Heerlijk: ik mocht weer gaan rijden! Het meeste fantastische van mijn reis is tot nu toe toch het ongelimiteerd rijden. De ultieme vrijheid.
Mijn nieuwe bestemming was zo'n 4 uurtjes rijden vanaf Nashville. Bij mijn vertrek in Nashville kwam ik in de lobby van mijn Hostel nog 2 Nederlandse journalisten tegen (werkend onder andere voor de Volkskrant). Na 2 weken sprak ik ineens weer Nederlands. Ondanks 2 weken was het toch wel weer ff wennen.

Nadat ik de relaxte journalisten enige info & tips over Nashville had gegeven ging ik toch echt op weg naar die andere muziekbestemming waar ik naartoe moest: Memphis, Tennessee. De stad waar de Sun Studio staat waar o.a. Johnny Cash & Elvis hun eerste platen hebben opgenomen, de stad waar Dr. Martin Luther King Jr. werd vermoord & uiteraard de thuishaven van THE King: Elvis Presley.
Nadat ik ongeveer 4 uurtjes had gereden (regen, droog, regen, droog) kwam ik aan bij het Pilgrim Hostel aan 1000 Cooper St. Een oud pakhuis wat opgeknapt en omgetoverd is tot een hostel: Sfeervol.

De dag erna stond toch een gaaf iets op het programma: De Sun Studio. Het platenlabel van Sam Phillips die in de jaren '50 naam maakte in de blues & rock 'n roll en waar iconen zoals Elvis Presley, Johnny Cash, Carl Perkins & Jerry Lee Lewis hun eerste platen opnamen: de grondlegging van de rock 'n roll. Ook hier werd in het kleine gebouw een rondleiding gegeven en nam de tourgide ons mee terug naar de jaren '50. Heel veel info & nieuwe feitjes die ik nog niet wist passeerden de revue. Sam Phillips was zelfs in het begin niet te spreken over Elvis maar op aandringen van zijn assistente & een beetje geluk mocht hij na enkele slecht aflopende audities toch een plaat opnemen. De rest is geschiedenis. Naast tentoongestelde instrumenten, platen, pakken & opnameapparatuur, kregen we veel muziek te horen. Ook sloten we de rondleiding af in de opnamestudio zelf waar eerdergenoemde heren hun eerste platen opnamen. Het hele gebouw ademt rock 'n roll uit en was een fantastische ervaring: supergaaf dat ik er ben geweest! In de avond ben ik met een Duitse kamergenoot nog het nachtleven van Memphis ingedoken. We belanden in het beroemde Beale St. waar sterren als B.B. King & Jerry Lee Lewis vroeger en recent nog af en toe optreden. Die laatste heeft een eigen bar en daar ben ik eens gaan kijken. 'The Killer' was er zelf niet die avond, maar er trad een geweldige band op waarbij zelfs (uiteraard tijdens 'Great Balls of Fire) de piano in de fik ging: ge-wel-dig!

De dag erna was dan de dag: Graceland. Vanuit mijn hostel reed ik een kleine 10 min. richting het grote landgoed, wat uiteraard ligt aan Elvis Presley Blvrd. Na mijn auto geparkeerd te hebben, zag ik pas wat de Amerikanen van Graceland hebben gemaakt: Één grote big dollar business. Een shuttlebus bracht me richting het landgoed zelf en ja, het was fan-tas-tisch. In anderhalf uur kreeg ik een rondleiding door de woning van the King: Van z'n woonkamer tot videoruimte & van z'n jungleroom tot zijn hang-out ruimte. Uiteraard was alles nog in seventies style. Hierna werd ik rondgeleid door de trophyroom waar alles, maar dan ook alles is bewaard: zijn inmens lange rij gouden platen, pakken, posters & nog meer gouden platen. Ook kreeg je te zien dat Elvis ook veel deed voor goede doelen. Zeer indrukwekkend allemaal en mijn conclusie achteraf was: Hij was THE King.

Na deze fantastische muziektrip in Memphis, staat de volgende locatie op de planning: New Orleans.

(Ik ben er al & na 1 avond, toevallig St. Patricks Day, is het al fantastisch!)

Cheers,

Knoes

  • 19 Maart 2015 - 11:15

    Martin&Ria:

    Hoi Marcel,
    Wat geweldig dat Graceland. Leuke foto's, ik geniet weer volop mee, wat super!
    En New Orleans, jazzie!
    Geniet!

  • 19 Maart 2015 - 14:14

    Eugène :

    Ha leuk man om zo te lezen dat je het onwijs naar je zin hebt. als ik het zo lees heb jij geen last van eenzaamheid......wist ik ook wel. Waar je nu allemaal bent, ben ik ook geweest en heb ik mijn voorliefde voor Jazz gekregen. Een virus dat niet meer uit mijn bloed gaat. Dit jaar planning om weer naar het North Sea Jazz festival te gaan. He makker heel veel plezier nog en dit gaat nooit meer uit je systeem. Gr, Eugene.

  • 19 Maart 2015 - 19:00

    Pa En Ma :

    Alles wat je wilt zien, gaat voorlopig in vervulling! Graceland, super, Jailhouse Rock
    en Viva Las vegas, om er maar een paar te noemen! Mars, je blog was weer lekker
    om te lezen, we kijken er ook echt naar uit.

  • 19 Maart 2015 - 19:44

    Bea:

    Wat een geweldige trip maak jij jo helemaal leuk om mee te lezen knuffff

  • 05 April 2015 - 08:08

    Claudia:

    Op bedevaart naar Graceland!
    Daar kan ons Dries nog een puntje aan zuigen!
    Geniet . X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Memphis

Americana

The Heart of America

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2015

The End of the Road: California

16 April 2015

Viva Las Vegas

11 April 2015

Into the West

05 April 2015

High Noon

29 Maart 2015

The Texas Way
Marcel

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 46796

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 01 Juni 2015

Americana

08 Januari 2012 - 02 Juli 2012

The Far Side of the World

Landen bezocht: