Manukau Five-0 - Reisverslag uit Manukau, Nieuw Zeeland van Marcel Knoester - WaarBenJij.nu Manukau Five-0 - Reisverslag uit Manukau, Nieuw Zeeland van Marcel Knoester - WaarBenJij.nu

Manukau Five-0

Door: Knoes

Blijf op de hoogte en volg Marcel

10 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Manukau

Hello Everybody!.

Tussen al het feesten door (slaaptekort!) kan ik na gisteren pas zeggen dat ik Auckland 'echt' heb ontdekt.

Vorige maand in het coole Surfers Paradise kwam ik tijdens de inmiddels 'klassieke' BarCrawl een groep kiwi's tegen, waarmee we de hele avond hebben gefeest. Tijdens het feesten door werd er uiteraard gevraagd wat voor beroepen iedereen deed. Nadat ik mijn beroep had verteld, bleek er ook een kiwi politieagent te zijn: Josh Beets. Awesome! Vervolgens gaf hij mij zijn e-mail adres en telefoonummer en vertelde dat ik hem moest bellen zodra ik in Auckland was aangekomen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik belde hem op en hij vertelde mij dat ik een dienst met hem mee kon draaien! On patrol with the New Zealand police: AWESOME!
Gister moest ik om 15:00 uur voor mijn hostel staan, zodat Josh mij naar het bureau kon brengen. Tijdens de rit bleek dat Josh nachtdienst had gehad en dat vrijdag zijn uitslaapdag was. Hij had twee relaxte cops geregeld die mij de wijk konden laten zien. Op de heenweg liet Josh het werkgebied zien en vertelde hij wat de problematiek was in het werkgebied.

Om ongeveer 15:45 uur kwamen we aan in Manukau, South-Auckland. Josh vertelde mij dat dit DE wijk was waar heel veel incidenten gebeuren. South-Auckland wordt bevolkt door onder andere Moari's, Samoa's & Polynesians. Allerlei verschillende culturen door elkaar en deze botsen heel erg met elkaar volgens Josh.

Bij het politiebureau werd ik opgevangen door Dave. Een kiwi die 9 jaar bij de police zit en die volgens Josh in het bureau aardig aanzien had. Voordat ik afscheid nam van Josh, gaf ik hem mijn strepen (rang epauletten) en van hem kreeg ik een politieoverhemd met New Zealand police patches op de mouwen. Awesome!

Door de verkeersdrukte had ik de briefing gemist. Maar ik werd bijgesproken door de agenten waarmee ik de straat op ging: Pierce (Kiwi) & Paul (Brit). Allereerst werd ik voorgesteld aan de Seargant van het bureau (een soort Kiwi van Ingen, maar dan zonder snor). Direct hierna kreeg ik een rondleiding binnen het bureau. En wat opvalt is dat bijna alles hetzelfde is als in Nederland maar net effe een tikkeltje anders.

In New Zealand draaien ze 10 uurs diensten en mijn dienst was van 16:00 uur tot 02:00 uur. Na de rondleiding op de binnenplaats gingen we de straat op en kreeg ik te horen dat huiselijk geweld en straatroven het meest plaats vinden. Het huiselijk geweld steekt met kop en schouders boven alle andere incidenten uit: Soms hebben ze tijdens een dienst 7 meldingen waar huiselijk geweld heeft plaats gevonden! Dit komt door de verschillende culturen. In de Maori cultuur is het normaal dat je je vrouw slaat. De moderne vrouw pikt dit natuurlijk niet en belt ook in dit land meestal de politie.

Dus de eerste pitrit stond op het programma: Met de sirenes aan reden we richting een van de slechtste wijken South Auckland. Tijdens de rit schreeuwde Paul yiiiiiiiihhhhhaaaaaa! Dus de stemming zat er aardig in! Ik mocht tijdens de dienst alles van dichtbij meemaken en het viel op dat bijna alle betrokkenen zich afvroegen wie die lange vent nou was. Paul legde altijd netjes uit dat ik een Nederlandse agent was. Hierop kreeg ik veel toffe reacties.

Ook het contact tussen Pierce, Paul & mij was fantastisch. Vooral Paul was aardig op dreef met zijn britse scheldwoorden (bollox!) en hilarische aanpak tijdens gesprekken. De humor was fantastisch en ik piste bijna een paar keer in mijn broek van het lachen! Paul liet in het bijzijn van een dronken Moari arrestant een keiharde scheet en toen kwamen we allemaal niet meer bij van het lachen. Ik zei ook meteen tegen Paul dat dat een 'Classic' was: Wat een mafkees!

Maar tussen de grappen door werd er ook hard & serieus gewerkt. Het is gaaf om te zien hoe zij met de Maori's en Polynesians praten tijdens conflict situaties. Ook was het mooi om te zien hoe zij een aangifte gesprek deden met een Vietnamese jongen van 16 die van zijn portemonnee was beroofd. En om nog een keer in herhaling te vallen: Alle procedures gaan bijna allemaal hetzelfde als in Nederland, maar net effe wat anders.

Van huiselijk geweld tot controles & van aanhoudingen tot het bezoek aan het arrestantenhuis, het was een toffe ervaring! Na het afscheid werd ik door Dave weer naar mijn hostel gebracht. Supercool! Ook vertelde hij dat ik altijd welkom was in het bureau, supergaaf.

Na deze toffe ervaringen met de New Zealand police, is het weer tijd voor een nieuwe trip: Met 6 man hebben we een camper gehuurd waarmee we naar het Zuider Eiland gaan!

We keep in touch!

Cheers,

X

Knoes

  • 10 Maart 2012 - 06:08

    Evert:

    Ha Knoes,

    Lees je verslagen met veel plezier.

    Hier is alles hetzelfde alleen een beetje anders.

    Groet

  • 10 Maart 2012 - 12:34

    Willy & Peter:

    Hallo kiwi Marcel!
    Wat gaaf wat jij meemaakt.
    Hier is alles anders alleen een beetje van 't zelfde.
    Blijf genieten want de overige dagen schieten voorbij.

    Groetjes

  • 12 Maart 2012 - 09:18

    Tineke:

    Wat ziet het er allemaal gaaf.Geniet maar .Liefs 10


  • 12 Maart 2012 - 16:41

    Van Ingen Hier:

    Jaja Knoes, ik begrijp uit je verhalen dat je het werk en mij toch al ardig gaat missen. Welke "gek" gaat er tijdens zijn sabatical nou nog een dagje werken. Lijkt me trouwens wel gaaf. Ennuh, volgens mij een nieuw stopwoordje "Awesome".
    Have fun en CU.

  • 12 Maart 2012 - 16:44

    Sjaak:

    Sjeeempie mars ik sta elke keer weer voor verassingen..

  • 13 Maart 2012 - 19:20

    Col.. Luke Duke:

    Bo Duke !

    Idd gaat het het zelfde als in nederland tijdens de pitritten YIIIIIIIIHAAAAAAAAAAAAhh klinkt bekend in de oren !!

    Mooi man dat je daar een dienstje mee kon draaien ! Je mist het werk dus !
    Tja tis ook niet vreemd, tijdens je vakanties in Nl hing je ook altijd al op t bureau hahaha

    Mooi om te zien dat je het goed naar je zin hebt en veel mensen ontmoet !

    Geniet er maar van !!

    Ik spreek je snel weer ! I can get no tadataa no girly action !!!

  • 17 November 2015 - 23:05

    Fuck 32:

    Hey Marcel hoe is het groetjes
    Uit wateringse veld met je duifenest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Manukau

Marcel

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 802
Totaal aantal bezoekers 46829

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 01 Juni 2015

Americana

08 Januari 2012 - 02 Juli 2012

The Far Side of the World

Landen bezocht: