Maori Blessing - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marcel Knoester - WaarBenJij.nu Maori Blessing - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marcel Knoester - WaarBenJij.nu

Maori Blessing

Door: Knoes

Blijf op de hoogte en volg Marcel

24 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kia Ora!

live vanuit Christchurch een verslag van 'The 2nd leg' van de road trip.

De afgelopen dagen waren geweldig. In Franz Jozef waren alle gletsjertours volgeboekt voor de komende 48 uur. Wij verbleven er maar 1 nacht dus we konden de volgende dag helaas niet de gletsjer beklimmen (thanx anyway Mich!). Dus gingen we maar naar de plekken waar je de gletsjer kon bekijken. Met een vol schijnende zon zijn we gaan wandelen rondom het gletsjer gebied. En wat was het mooi!

Na ons verblijf in Franz Jozef zijn we doorgereden naar Lake Wanaka, een van de grootste meren van New Zealand (NZ).We kwamen er aardig brak aan, maar kregen flink wat energie van het mooie weer en het mooie Wanaka. Nadat we boodschappen hadden gedaan zijn we gaan BBQ-en op onze camping. De groep is gezellig en er werd veel gelachen!

Na ons bezoek aan 'PuzzleWorld' in Wanaka reden we richting Queenstown. Toen ik daar aankwam kreeg ik gelijk zo'n lekkere vibe. Queenstown 'had me' en het voelde meteen goed aan. Ik was dus wel een beetje verliefd op Queenstown. Wat een tof stadje. Het nachtleven van Queenstown is supergezellig. Voor doordeweekse avonden was het vrij druk dus we zijn weer aardig gaan feesten & beesten in het mooie Queenstown :)

Na 3 dagen moesten we afscheid nemen van Queenstown om richting de laatste locatie op het zuidereiland te gaan: Christchurch. De weg naar Christchurch was PR-ACH-TIG. Dwars door het binnenland met alleen maar bergen om je heen: oftewel ipod op & alleen maar om je heen kijken. Nee, ik was niet aan dromen, maar ik was er echt. Fantastisch!

Na een rit van ongeveer 6 uur kwamen we aan in Christchurch. De aardbeving van vorig jaar heeft heel veel impact gemaakt: Het leek wel een spookstad. We besloten om richting het oude centrum te rijden. Toen we daar eenmaal aankwamen leek het wel of we op een filmset waren van een post-apocalyptische film: Verlaten straten, verwoestte gebouwen, overal hekken & heel veel bloemen voor de slachtoffers. De oude binnenstad is volledig verwoest en niemand mocht er naar toe. NZ is heel levendig maar op deze plek werden ook wij even stil.....

Nadat we eindelijk een hostel hadden, ben ik samen met Herre (een Fries! Schelte: Krek Wat!?) & Lusanne (in Sydney ontmoet, kleine wereld!) maar een kroeg ingedoken. Er bleken alleen maar locals (Kiwi's & Maori's) van alle leeftijden in de bar aanwezig te zijn. Ook bleek er een karaokeavond te zijn onder leiding van 'DJ Chick': Een echte big momma van in de 50. Haha, fantastisch!

In de bar raakten we al snel aan de praat met Paul (72) & zijn broer Colin (74). Twee oude bazen die nog volop van het leven genoten: Awesome! Paul & Colin bleken vroeger ook muzikant te zijn geweest en lieten dat ook horen tijdens de karaokesongs. Na het bezoek aan het toilet werd mijn naam omgeroepen en hadden ze me uiteraard weer 'sneaky' opgegeven. Maar het was fantastisch!

Paul was een echte toffe Kiwi. Hij sprak ook vloeiend Maori en wist veel van de Maoricultuur af. Na in het leger te hebben gediend is hij barbier geworden. Het was weer effe tijd om m'n haren te knippen dus Herre & ik vroegen aan hem of hij zaterdag tijd had om ons te knippen. Voor Paul was het geen probleem en sprak met ons af dat hij op zaterdag om 12:00u bij ons hostel zou zijn.

Zo gezegd, zo gedaan kwam hij vandaag aan met z'n koffertje vol met 'old skool' scharen enz. Vervolgens heeft hij ons in de poolruimte geknipt. Tijdens het knippen vertelde hij veel over NZ & verhalen van vroeger. We waren alleen maar aan het lachen.
Na het knippen vroegen wij hoeveel hij van ons kreeg. Guess what? Gratis! We konden het maar niet geloven en op aandringen van ons hebben wij hem getrakteerd op een lunch. Wat een toffe vent!

Het mooiste moest nog komen. Voordat we bij de pier wat gingen eten, vroeg Paul of wij mee kwamen richting de zee. Uit zijn zak haalde hij 2 amuletten en legde ons uit dat hij onze ontmoeting en persoonlijkheden bijzonder vond. Vervolgens graafde hij een gat in het zand & legde de amuletten 1 voor 1 erin en liet het zeewater erin stromen. Hij legde uit dat we in de Maori cultuur nu gezegend waren en dat de amuletten ons hoop, geluk & kracht zouden geven in goede - & in slechte tijden: Maori Blessing. Herre & ik stonden met onze bek vol tanden er naar te kijken. Hij sloot af door te zeggen dat we van het leven moesten genieten en dat we altijd aan dit moment zouden denken bij het zien van de amuletten. Maar de manier hoe hij het vertelde: onwijs spiritueel. We vertelden hem dat we dit nooit meer zouden vergeten.

Vanavond is de laatste avond met de groep en we gaan er een mooi feestje van maken.
Vannacht vertrek ik weer richting Wellington. Er is nog 1 plek waar ik naar toe moet....

Cheers,

X

Knoes

• 24 Maart 2012 - 10:00

Jen:

Mars!!
    Goed verhaal wel ;) Maar je haar! Zondeeeeee! :( hehe!

Voor de rest lekker genieten fijne vent!
    Ik zie je mailtje wel tegemoet komen ;)

Xxx

• 24 Maart 2012 - 17:50

Timmeh:

Marcel!

Zo te lezen maak je genoeg mooie dingen mee!
    Wat een vet verhaal over de amuletten, wat een eer!

Heeft Paul er nog wel een 'gelletje' in gedaan? ;)

Jammer dat de gletjertour niet gelukt is, had erg spectaculair geweest.

Ga verder met genieten, BBQen en bierdrinken, maar vergeet je vitamine niet!

Tim & Michelle

• 25 Maart 2012 - 06:22

Priss:

Knoes!
    Wat n geweldig verhaal weer en wat maak je toch fantastische dingen mee! Zo goed dat je dit bent gaan doen!

Wij hebben vrijdag de sleutel gekregen en de BBQ staat klaar voor als je terug bent!

Geniet nog lekker!
    Xx priss

• 25 Maart 2012 - 20:38

Ma En Pa:

Hallo Marcel, ik heb je vanmorgen wel gesproken, je reisverslag was weer erg leuk en weer veel meegemaakt, vooral het verhaal van de twee oudere heren. Marcel is je haar nou zo kortgeknipt? Zonde! Vermaak je deze week en goede vlucht naar de Fiji-eilanden, en we horen wel als je naar Kees gaat. Graag wel een reactie op je haar? Veel liefs

• 25 Maart 2012 - 21:59

Knoes:

Geen paniek mensen! De lange blonde manen zijn er nog, haha!

X

• 26 Maart 2012 - 22:31

Sandra:

een woord na al je verhalen.......AWESOME!!!(-;X San

• 27 Maart 2012 - 18:48

Sjaak:

1 plek waar je heen moet?? Ik kan er nog wel 100 verzinnen.... Vette sjit ouwe mars maori