A Sort Of Homecoming - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Marcel Knoester - WaarBenJij.nu A Sort Of Homecoming - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Marcel Knoester - WaarBenJij.nu

A Sort Of Homecoming

Door: Knoes

Blijf op de hoogte en volg Marcel

29 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Invercargill

G'day!

Zoals ik al eerder in mijn vorige blog had verteld, moest ik nog naar 1 plek. Ook begon ik heimwee te krijgen naar het Zuidereiland. Dus wat ik in mijn hoofd had, kwam dus goed uit.

Mijn next destination was Invercargill. Een stadje net boven het zuidelijkste puntje van het Zuidereiland. Ik had een goede reden om weer terug te gaan: Familie. In Invercargill woont Kees Taal (78 jaar). Kees is een neef van mijn opa De Niet en woont al sinds 1959 in New Zealand (NZ). Het was dus een 'once in a lifetime' kans om aan de andere kant van de wereld familie te bezoeken.

Vanuit Wellington vloog ik via Christchurch naar Invercargill. Invercargill heeft een mini-vliegveld en dat gaf een ouderwetse uitstraling: Fantastisch!
Ik had van te voren al gebeld, dus Kees stond samen met zijn kiwi-vrouw ,Cheryl, mij op te wachten. Ik had mijn discription al van te voren gegeven, dus ze konden me niet missen. Nadat ik geland was, zag ik dat Cheryl een a4'tje vasthield met Maarten, mijn Scheveningse naam.

En toen zag ik Kees voor het eerst in real life. En ik zag het meteen: een echte schollenkop! Een Scheveninger haal je er gewoon direct uit! Kees & Cheryl noemden mij Maarten (naar mijn opa, was makkelijker voor Kees). Dus je kan wel zeggen dat er een Scheveningse Maarten is & een Haagsche Marcel (Knoester voor intimie).

Bij aankomst stond mij een heerlijke maaltijd te wachten en Kees, Cheryl & hun huis gaven mij al gelijk een goed gevoel: Het voelde aan alsof ik thuis was. A sort of homecoming.
Kees & Cheryl hadden nog een gast: Dave. Dave woont in Wellington en is op doorreis met zijn auto. Hij is een oud kapitein op de ferry. 'Captain Dave' was born!
Ook was het grappig dat Kees sinds 1959, nog steeds als een echte Hollander klinkt (dik Schevenings accent) en hij gaf mij een compliment dat ik zo goed Engels kon praten.

Mijn oma vertelde voor mijn vertrek dat Kees een kunstenaar is. Kees maakt van alluminium vissen & dinosaurussen. Zijn levensmotto is dan ook: Love-Care-Share. Door middel van zijn kunstwerken wil hij dit aan de nieuwe generaties laten zien. Hij liet mij zijn werkplaats & museum zien, welke hij in de garage had gemaakt. Ik had dit soort creaties nog nooit gezien en het was echt fantastisch. Kees is hierdoor zelfs een plaatselijke celebrity en is al door meerdere burgemeesters van verschillende plaatsen bezocht. Ook staat hij veel in de belangstelling van de media (kranten, internet, lokale bladen). Echt super bijzonder.

De tweede dag lieten Kees & Cheryl mij de Caitlands zien: De zuidkust. Wat was het toch fantastisch daar. Hoge op rotsen brekende golven en supermooi weer. Maar het meest bijzondere was, dat we een groep zeeleeuwen vanaf een meter of 4 zagen! Geen dolfinariumstyle, maar echt wildlife: Awesome! Het kon dus gewoon niet beter! Tijdens onze road trip hadden Kees & Cheryl genoeg eten en drankjes (Heineken!) meegenomen. Het kon dus niet beter.

De derde dag lieten Kees & Cheryl mij het dorpje Bluff zien. Bluff is het meest zuidelijkste puntje van NZ en leeft van de immens populaire oesters/mosselen. Ook hier is de kust supermooi: Wat een geweld met al die golven. Na het meest Noordelijkste- & zuidelijkste puntje te hebben gezien, kan ik gewoon echt niet zeggen wat nou het mooiste is.

Nadat ik de dochter van Cheryl, Belinda, en haar 2 kids (Jacob & Alisha) had ontmoet zijn we de klassieke Fish 'n Chips gaan eten in een classic pub.

Het bezoek hier was fantastisch. Het was alsof ik Kees & Cheryl al jaren kende en we hadden echt een klik. Kees is 78, maar in z'n hart was hij nog 21. Geweldig om te zien dat hij nog steeds zo gek als een deur is. Cheryl vertelde mij dat Kees het onwijs fijn vond dat iemand uit Scheveningen hem kwam op zoeken. Dat deed hem goed vertelde ze mij. Maar wat waren Kees & Cheryl gastvrij: veel eten, veel flesjes Heineken & gezelligheid: Wat een ervaring en tof om te zien dat je je echt thuis kan voelen bij familie aan de andere kant van de wereld. Kees & Cheryl, thanx for everything and for showing me the real NZ, i will never forget you!

En dan is het nu tijd voor an unexpected journey......

  • 29 Maart 2012 - 08:52

    Marcel Toet:

    Hey Knoes, zo zie maar: "Schollenkoppen veroveren de wereld". Leuk om te lezen. Weet je wat? Ik heb voor het eerst de Scheveningse vuurtoren beklommen. Voor een Scheveninger een beetje aan de late kant. Hey Goos, have fun out there. We gaan je Lezen.....

  • 29 Maart 2012 - 10:49

    Gina:

    Mars! Waar gaat die unexpected journey naar toe? Staat Bali binnekort op de planning? Ben ik nu, nog tot 25 april dus zo ja.. Let me know!! Hihi
    Have fun iig nog xx

  • 29 Maart 2012 - 21:21

    Knoes:

    Gien! Mail me effe op marcelknoester@live.nl als je dit leest! Kus

  • 31 Maart 2012 - 06:41

    Sheryl:

    Hi how are things it was nice meeting you enjoy your hoildays take care

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Invercargill

Marcel

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 46816

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 01 Juni 2015

Americana

08 Januari 2012 - 02 Juli 2012

The Far Side of the World

Landen bezocht: